*Текст подається мовою оригіналу
Дискусія «за» і «проти» прийняття «Меморандуму про взаєморозуміння між Міністерством розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України та учасниками зернового ринку в 2020/2021 роках» спонукає до з'ясування понять. Бо представники протилежних сегментів ринку під час засідань робочої групи в Мінекономіки щодо ситуації на ринку зерна виявили так само відмінні підходи до вирішення проблеми.
Так, представники об'єднань аграрних виробників обстоюють принцип справедливості в ціноутворенні, натомість представники структур транснаціональних трейдерів (експортерів) і переробників висловлюються категорично проти перегляду форвардних (наперед укладених) контрактів з аграріями.
Спробуємо розібратися в суті понятійних позицій сторін. Принципи стосунків відображаються документально в деклараціях, меморандумах, протоколах намірів. Правила тих самих взаємин оформлюються у вигляді законів, підзаконних актів, договорів (контрактів). Закономірно, що принципи передують правилам і одне не виключає інше. Це як дві сторони однієї медалі.
Таким чином, сторони зазначених переговорів перебувають на різних понятійних позиціях. Але оскільки йдеться про меморандум, який визначає принципову позицію в стосунках між учасниками зернового ринку, то заперечення його прийняття з позицій наявних торговельних правил не є виправданим. Експортери і переробники мали б усвідомлювати це, однак без участі регулятора, тобто Мінекономіки, це неможливо донести. Ось чому ця сторона переговорів водночас виступає і проти «втручання» держави в її стосунки з українськими аграріями.
Нагадаємо, що найбільші ризики існують у сільському господарстві. У світі посилюється дефіцит аграрної сировини. Україна вичерпала екстенсивний шлях аграрного розвитку за рахунок розширення посівних площ. Подальшого розвитку можна досягти лише шляхом встановлення режиму найбільшого сприяння агровиробництву. Експортери і переробники мають надавати конкурентні умови закупівель, а не обмежувальні, зафіксовані в односторонньо вигідних контрактах, зокрема форвардних, чи пролобійовані законодавчо у вигляді податкових та митних бар'єрів.
Для уникнення в подальшому конфліктних ситуацій між учасниками українського аграрного ринку потрібно керуватися такими принципами:
1. Мінекономіки, як регулятор державної аграрної політики, виходить із пріоритетності інтересів вітчизняних агровиробників.
2. При цьому є неприйнятним надання переваг одним учасникам ринку за рахунок інших.
3.Учасники аграрного ринку погоджуються застосовувати недискри-мінаційні методи підтримки експорту та переробки аграрної продукції.
Микола Шкурко, генеральний директор ТОВ ПВКФ «Сяйво», голова Ради директорів Громадської спілки «Асоціація розвитку льонарства і коноплярства України»
Мнение автора может не совпадать с мнением редакции. Ответственность за цитаты, факты и цифры, приведенные в тексте, несет автор.